logotyp
Login

Primární prevence na ZŠ a MŠ

Metodička prevence: Mgr. Martina Krejčíková

Metodik prevence pro 2.stupeň ZŠ: Mgr. Jan Dvořák, MBA

Výchovná poradkyně: Mgr. Eva Vodičková



Primární prevence rizikových projevů chování u žáků je zaměřena především na vytváření psychosociálního klimatu pro předcházení, podchycování a eliminování sociálně patologických jevů, zejména:

 

  • násilí a šikanování, ať už zaměřené na vrstevníky nebo i na učitele,
  • pomoc zejména těm jedincům, kteří pocházejí z nejvíce ohrožených skupin (minority, cizinci) při ochraně jejich lidských práv,
  • záškoláctví,
  • vandalismu a kriminality,
  • xenofobie, rasismu a intolerance a semitismu,
  • užívání návykových látek (tabák, alkohol, elektronické cigarety, omamné a psychotropní látky, anabolika, medikamenty apod.),
  • onemocnění HIV/AIDS a dalšími nemocemi šířícími se krevní cestou,
  • virtuálních drog (patologické hráčství, závislost na počítačích),
  • poruchy příjmu potravy,
  • zneužívání sociálních sítí a kyberšikana
  • a dalších, méně častých jevů, např. závislost na politickém a náboženském hnutí apod.

 

Mimo výše uvedené je primární prevence dále zaměřena také na rozpoznávání a zajištění včasné intervence zejména v případech:

  • domácího násilí,
  • týrání a zneužívání dětí, včetně komerčního sexuálního zneužívání,
  • ohrožování výchovy mládeže,
  • poruch příjmu potravy (mentální bulimie, mentální anorexie)


Cílem výchovně vzdělávacího působení v oblasti prevence sociálně patologických jevů je zabránit, oddálit nebo snížit výskyt sociálně patologických jevů a zvýšit schopnost žáků a studentů činit informovaná a zodpovědná rozhodnutí přiměřeně jejich věku.

  • zajistit pro žáky dostatek přesných, aktuálních a věku přiměřených informací
  • informovat žáky o možnostech řešení obtížných situací, včetně možností kam se obrátit v případě problémů spojených s rizikovým chováním
  • zvyšovat povědomí rodičů o zneužívání návykových látek (legálních i nelegálních), o rizikovém chování dětí a mladistvých, narůstající vulgaritě a brutalitě, intoleranci a rasismu, o nových formách šikany, hrozbách extremismu apod.
  • zajistit další vzdělávání pedagogických pracovníků, metodika prevence, výchovného poradce v problematice rizikového chování
  • vytvářet ve škole takové prostředí a atmosféru, a by se žáci do školy těšili a cítili se v ní dobře a bezpečně
  • navodit atmosféru důvěry mezi žáky a pedagogy
  • umožnit žákům setkávání se zajímavými, významnými a úspěšnými osobnostmi, které je mohou pozitivně motivovat
  • nabídnout žákům zajímavé alternativy využívání volného času, motivovat je k zajímavé školní a mimoškolní činnosti, zdravému životnímu stylu a harmonickému rozvoji osobnosti
  • zapojit žáky do interaktivních preventivních programů naší školy
  • spolupracovat se žáky vyšších ročníků při preventivních programech a zapojit je do práce s nastupujícími žáky a žáky nižších ročníků
  • spolupracovat s žáky při přípravě webových stránek s protidrogovou tématikou, plakátů, letáků apod.
  • posílení  duševní odolnosti vůči stresu, negativním zážitkům a vlivům,
  • rozvoj osobnosti žáků, posílení jejich pozitivních vlastností,
  • schopností dělat samostatná (a pokud možno správná) rozhodnutí,
  • získání a upevňování přiměřených sociálně-psychologických dovedností,
  • zlepšování mezilidských vztahů, podpora vzájemné pomoci a přátelství,
  • cvičení sebeovládání a umění zapojení se do kolektivu a obstát v něm,
  • posilování schopností týmové práce,
  • spolupodílnictví žáků na tvorbě prostředí a životních podmínek,
  • seznámení žáků s nebezpečnými účinky návykových látek,
  • učit žáky, jak říci NE,
  • podpora zdravého životního stylu, tj. harmonické rovnováhy tělesných a duševních funkcí s pocitem spokojenosti, chuti do života, tělesného i duševního blaha,
  • diagnostikovat vztahy v problémových třídách a snažit se o jejich zlepšení,
  • podporovat co nejlepší vztahy nejen mezi žáky, ale i mezi žáky a pedagogy, pedagogy a rodiči,
  • zapojení žáků do mimoškolních aktivit a nastínit, jak správně a zdravě trávit volný čas.

Zpět na hlavní výpis

AKTUALITY

Poděkování

Vážení rodiče a přátelé školy,

chtěli bychom všem moc poděkovat, že jste návštěvou VÁNOČNÍCH TRHŮ podpořili žáky naší školy.

DĚKUJEME A PŘEJEME VÁM KLIDNÉ VÁNOCE A ŠŤASTNÝ NOVÝ ROK!

Pracovníci ZŠ a MŠ Na Pěšině

Informace k týdnu 16. - 20. 12. 2024 a vánočním prázdninám

Od pondělí 16. 12. do čtvrtka 19. 12. se žáci budou učit podle rozvrhu, ale bez odpoledního vyučování (7. - 9. hodiny), jiné případné úpravy rozvrhu nebo účast na školních akcích sdělí rodičům třídní učitelé.
V pátek 20. 12. budou mít jednotlivé třídy vánoční besídky apod., žáci 1. stupně budou končit v 11:40 a žáci 2. stupně budou končit postupně v průběhu 4. vyučovací hodiny (11:25 – 11:40). Tento den vydává jídelna obědy do 13 hodin.
Vánoční prázdniny jsou od 21. 12. 2024 do 5. 1. 2025. Vyučování začne v pondělí 6. 1. 2025.

Pozvánka na vánoční trhy 2024

obrázek

Organizace školního roku 2024/2025

Informace MŠMT

Fotografie tříd 2018/2019, 2020/2021

Prohlášení o přístupnosti webových stránek
Domů Zš a Mš Na Pěšině
.28. 9. - 2. 10. 2015

Pondělí Státní svátek - Nevaří se

Úterý Zelňačka
Rybí prsty - děti, smaž.rybí filé - dospělí, brambory, yofresh, obloha
Zelený čaj

Středa Kroupová polévka
I Milánské špagety, strouhaný sýr, džus
II Kynutý koláč se švestkami a mákem, kakao

Čtvrtek Vločková polévka
Kuřecí maso po čínsku, rýže
Džus, ovoce

Pátek Gulášová polévka
I Hrachová kaše, párek, okurka
II Zeleninové lečo, chleba
Ovocný čaj

Created by © 2015 -2024 ALS Euro s.r.o. tvorba www stránek webdesign